در بخشنامه بانک مرکزی که در اواخر اردیبهشت ماه ابلاغ شده است، آمده با عنایت به لزوم پوشش کارتهای اعتباری در سطح کشور و تسهیل دسترسی اقشار و آحاد مختلف جامعه به ویژه طبقات کمتر برخوردار به خدمات اعتباری نظام بانکی، بانک مرکزی در نظر دارد امکان صدور کارتهای اعتباری به پشتوانه یارانه واریزی به حساب خانوارها را مقرر سازد.

 

 

بر این اساس تمامی سرپرستان خانوار مشمول دریافت یارانه می‌توانند با ارائه درخواست برای اخذ یارانه کارت اعتباری به بانکها مراجعه کنند. این کارتهای اعتباری جدید در قالب عقد مرابحه صادر شده و تسهیلات به صورت نسیه اقساطی به اشخاص داده می‌شود. بازپرداخت اقساط نیز به صورت مستقیم از حساب یارانه افراد صورت خواهد گرفت. در مرحله اول سقف تسهیلات اعطایی از  طریق این ساز و کار 50 میلیون ریال خواهد بود. مهلت بازپرداخت تسهیلات حداقل 36 و حداکثر 60ماه خواهد بود. به جز برداشت وام از یارانه کارتهای اعتباری سایر عملیاتهای بانکی از قبیل برداشت وجه، انتقال وجه و برداشت کارمزد از طریق کارتهای مذکور امکان پذیر نخواهد بود.

در این بین یکی از نکات چالش برانگیز بخشنامه بانک مرکزی بند 16 آن است که بر این اساس بانکها مجاز شده اند، به تشخیص خود  برای پوشش ریسک قطع یارانه خانوار نسبت به اخذ سفته و یا سایر تضامین متعارف  از وام گیرنده اقدام نمایند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *