هدف کلی اتحاد بخش خصوصی برای جوامع تاب آور در مقابل بحران،  ایجاد جوامع مقاوم در برابر ریسک و مخاطرات  طبیعی است، که با انرژی و نیروی مضاعف  بخش خصوصی در همکاری با بخش دولتی و دیگر ذینفعان برای تحقق اهداف چارچوب Sendai شکل گرفته است.

 

با عضویت بیش از ۱۴۰ نهاد و  شرکت های بخش خصوصی، اتحاد بخش خصوصی برای جوامع تاب آور در مقابل بحران قصد دارد، تا  تعداد سازمانهای بخش خصوصی و دیگر سازمان ها را در حمایت از اجرای چارچوب Sendai توسعه و افزایش دهد و به بخش خصوصی اجازه دهد تا پروژه ها و ابتکارات خاص را در خصوص کاهش خطر پذیری بحران پیاده سازی و اجرا نماید  و از نتایج این پروژه ها و ابتکارات در راستای دستیابی به اهداف چارچوب Sendai استفاده نماید.

در این جلسه که با حضور جناب آقای مسیح قائمیان به عنوان مشاور آقای دکتر پورزرندی مدیرعامل بانک شهر و جناب آقای دکتر رضا حاجی علی بیگی مدیرعامل شرکت توسعه و نوآوری شهر حضور داشتند و از خدمات بانک شهر پیرامون تاب آوری در مقابل بحران، مباحثی را بیان کردند.

در همین راستا، بیان شد که بانک شهر بعنوان اولین و بزرگترین هولدینگ ایرانی، بر اساس تعهد اخلاقی و اقدامات اجرایی ملموس ، سامانه های  موجود خود را برای استفاده دو گانه در زمان های عادی  و بحرانی طراحی نموده است و از این طریق نسبت به کاهش خطر پذیری بحران اقدام نموده است. سامانه های مذکور شامل:

  1. خود بانک (VTM ) ، که قابلت شناسایی نفرات  بدون ارائه هیچگونه کارت شناسایی و پرداخت پول به آسیب دیدگان  و یا کوپن های کمک رسانی به شهروندان  را بعد از رخداد های بزرگ دارا می باشد.
  2. پیشخوان شهر نت ، شبکه گسترده کیوسک های بانکی در بیش از ۳۵۰ نقطه کشور ،که همگی دارای قابلیت استفاده دوگانه بوده و در زمان بحران، بعنوان فرماندهی منطقه (EOU ) می توانند عمل نمایند.
  3. اتاق ۲۴ ساعته هماهنگی امور بانکی دارای قابلیت ارتباط صوتی و تصویری  با ۳۵۰ بیش از  نقطه کشور بوده و می تواند در شرایط اضطرار، نقش  اتاق (رزرو) فرماندهی  بحران(EOC) را ایفا نماید.
  4. تعداد بیش از ده دستگاه خودرو های های حامل دستگاه پرداخت پول ATM)،  که می توانند در کوتاهترین زمان ممکن به اقصاء نقاط کشور که  متاثر از بحران  بوده ، اعزام گردیده و نیاز آسیب دیدگان را به وجه نقد ، دریافت حواله و پول  از خویشاوندان در دیگر شهر برآورده سازند.
  5. نرم افزار همراه شهر ، که می تواند در رخداد های بزرگ مانند زلزله، نقش سامانه ردیابی را برای شهروندان و وابستگان ایشان  اجرا نماید.

جناب آقای دکتر بیگی ابراز داشتند: هولدینگ بانک شهر توسط شرکت های زیر مجموعه خود، همچون”شرکت توسعه و نو آوری شهر” موفق گردیده تا  سیستم های مذکور را طراحی، تکمیل و پیاده سازی و در سطح کشور توسعه داده و پس از طی مراحل دشوار راستی آزمایی، موفق به کسب گواهینامه عضویت اتحاد بخش خصوصی برای جوامع تاب آور در مقابل بحران گردد.  تمامی موارد فوق ، نماینگر تعهد بانک شهر به کاهش خطر پذیری بحران و در راستای  اهداف سند جهانی سندایی می باشد.

جناب آقای مهندس نجار معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز ضمن تقدیر و تشکر فراوان از مجموعه بانک شهر از معاونین خود خواست که جهت استفاده از خدمات بانک شهر و شرکت توسعه و نوآوری شهر، جلسات و نشست هایی تخصصی تر تشکیل گردد.

در پایان گواهینامه عضویت در اتحاد بخش خصوصی برای جوامع تاب آور در مقابل بحران از سوی جناب آقای مهندس نجار به و از طرف دفتر کاهش خطر پذیری بحران سازمان ملل (UNISDR) بعنوان اولین هولدینگ ایرانی به جناب آقای مهندس مسیح قائمیان و جناب آقای دکتر بیگی طی مراسمی اهدا گردید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *