پنج تکنولوژی‌ نوظهور در سیستم بانکداری نوین

تکنولوژی‌های نوظهور بانکی در حال تغییر  در بخش خدماتی، مالی و امنیتی در جهان هستند. با توسعه بانک و بانکداری دیگر سیستم های سنتی قادر به پاسخگویی به مشتریان نمی‌باشند پیش بینی می‌شود بانکداری سنتی طی سال‌های آینده با مجموعه‌ای از تغییرات و تحولات سریع مواجه شود. اپلیکیشن‌ها این امکان را به ما می‌دهند که آسان‌تر از گذشته بدون مراجعه به شعبه، کارهای بانکی خود را انجام دهیم و مسلما در این حالت مشتری مداری بیشتری را شاهدیم تا این که به شعبه مراجعه کنیم.
ابزارهای امنیتی مثل رمزنگاری‌ها و زیست سنجی‌های پیشرفته به ما در برابر کلاهبرداری‌های بانکی کمک می کنند و از تکنولوژی جدید انتظار می‌رود طی چند سال آتی در سیستم بانکی دنیا فراگیر شوند. این تکنولوژی‌ها سازوکارهای اشتراک داده و انتقال و نگهداری پول شما را دچار تحول می‌کنند. در سطور زیرین به پاره‌های از این تکنولوژی‌های اشاره می‌رود:
1-تکنولوژی بلاکچین
بلاک چین  از دو کلمه  Block( بلوک) و  Chain(زنجیره) ایجاد شده است. این فن‌آوری در حقیقت زنجیره‌ای از بلوک‌هاست. به طور کلی بلاک چین یک سیستم ثبت اطلاعات و گزارش توزیع شده و به صورت غیرمتمرکز است(دبیلو، کرافت، 1396: 25 ).
بیت‌کوین اولین کاربرد از این فن‌آوری بود و از بلاک چین برای ذخیره اطلاعات دارایی کاربران بهره برد. اگر بلاک چین یک سیستم عامل باشد، بیت‌کوین نرم افزاری روی این سیستم عامل است. در هر بلاک هر اطلاعاتی می‌تواند ثبت شود؛ از جرم و جنایت‌های یک فرد تا نمایش اطلاعات حساب برای دارایی‌ها مانند بیت‌کوین. در بلاک چین اطلاعات در بلاک‌ها قرار می‌گیرند و با هم به صورت زنجیره‌ای مرتبط می‌شوند(همان، ص28).
این فن‌آوری اساساً یک پایگاه داده توزیع شده از اسناد و یا دفتر کل عمومی” از همه تراکنش‌ها یا رویدادهای دیجیتال” است که توسط اجزای تشکیل دهنده‌اش به شکل مشترک اجرا می‌شود. هر تراکنش در دفتر کلی عمومی با توافق اکثریت اجزای سیستم محقق می‌گردد. اطلاعاتی که یکبار وارد سیستم شده باشد، هرگز پاک نمی‌شوند. بلاک چین برای هر تراکنش منحصر به فردی که ایجاد شده باشد، اطلاعات قطعی و قابل بازبینی را ثبت می‌کند.( رشیدی، زینالی، حیدری وجلالیان، 1396).
این تکنولوژی می‌تواند بر فرآیندهای تأیید تراکنش‌ها، مدیریت پول، بهینه‌سازی دارایی‌ها و همچنین بسیاری از فرآیندهای کاری دیگر که به‌طورکلی میلیاردها دلار هزینۀ سالانه برای بانک‌ها به‌حساب می‌آید، تأثیر شگرفی داشته باشد.
بلاک‌چین زمان‌بندی‌های ایجادشده و پذیرفته‌ شده را کاهش می‌دهد؛ مانند زمان لازم برای دریافت وجه وام درخواست داده ‌شده پس از انجام تأیید و تصویب آن، زمان لازم برای جابجایی پول از بانکی به بانک دیگر یا به کشوری دیگر، زمان لازم برای پردازش و تأیید اطلاعات شخصی مشتریان و غیره.
در آینده نزدیک، بخش بانکی به‌احتمال‌زیاد مزایای این رویکرد روشن و پایدار را برای اجرای بلاک‌چین در فرآیندهای خود به دست خواهد آورد. این تکنولوژی باعث افزایش بهره‌وری، سرعت، امنیت و کاهش هزینه‌ها در اکثر عملیات می‌شود و درنتیجه باعث بهبود قابل‌ملاحظه‌ای در کیفیت خدمات‌رسانی بانک‌ها به کاربران نهایی خواهد شد(محمودی، 1398)
«در حقیقت فن‌آوری بلاک چین به خودی خود یک فن‌آوری بنیادی نیست، بلکه مجموعه‌ای از فرآیندهای هش گذاری و رمزنگاری، توزیع جمعی و … است که باعث ایجاد ایدۀ بلاک چین شده‌اند.»

2-توسعه5G  بی‌سیم
نسل پنجم ارتباطات موبایلی سرعت فوق‌العاده بالایی برای دانلود و بارگذاری مهیا خواهد کرد، به طوری که این سرعت با سرعت ارتباطات ثابت برابری خواهد کرد. این امر از رشد شگفت‌انگیز ۱۰ برابری سرعت 5G در مقایسه با ارتباطات4G نشات می‌گیرد.
به‌کارگیری شبکه‌های داده موبایلی 5G از سال ۲۰۱۹ آغاز شده است و در سال ۲۰۲۰ نیز این تکنولوژی با رشد همراه خواهد بود و تعداد بسیاری بیشتری از مردم به آن دسترسی خواهند یافت. نه تنها مناطق جغرافیایی بیشتری تحت پوشش تکنولوژی مذکور قرار خواهند گرفت، بلکه دستگاه‌ها و طرح‌های داده مناسب‌تری نیز در دسترس افراد قرار خواهند گرفت. به عبارتی چنین می‌توان گفت: مقیاس استفاده از 5G طی سال ۲۰۲۰ افزایش خواهد یافت و این امر در سال ۲۰۲۱ نیز ادامه پیدا خواهد کرد.
تمامی موسسات مالی و صنایع باید با مزایای تجاری دسترسی فوق سریع، امن و بدون محدودیت مکانی به اینترنت آشنا شوند. اولین مزیت این است که تمامی اجزای دنیای اینترنت اشیا به شکلی یکپارچه به یکدیگر متصل خواهند شد و بهتر از هر زمان دیگری در گذشته، به گردآوری و انتقال داده خواهند پرداخت. 5G از طریق ارتباطات سیمی نیز در دسترس مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت و این اتفاق به همگرایی هر چه بیشتر تکنولوژی‌های ثابت و موبایلی منجر خواهد شد.
هر چه سرعت بیشتر باشد، پتانسیل بیشتری برای ارتقای سطح تجربه مشتری و زیرساخت‌های بانکی فراهم خواهد شد. برای مثال می‌توانیم به دستیاران مجازی اشاره کنیم که در سایه افزایش سرعت پردازش داده، بال و پر بیشتری خواهند گرفت و بهتر از قبل، توصیه‌های خود را به شکل آنی به کاربر ارسال خواهند کرد. افزایش سرعت به بهتر شدن قابلیت‌های بیومتریک و متعاقبا، افزایش امنیت ارتباطات نیز کمک خواهد کرد.

3-خودپردازهای پیشرفته
خودپردازها(ATMs) نخستین بار در سال 1967 وارد عرصه بانکداری شدند و سیستم بانکی را دچار تحول کردند. انتظار می رود در آینده شاهد تحولات وسیعی در  حوزه تکنولوژی خودپردازها به ویژه حضور آن ها در حوزه پرداخت های بدون تماس مثل کارت های اعتباری باشیم. همچون خدماتی مثل اپل پی(Apple Pay) و گوگل ولت(Google Wallet) شما به زودی از این امکان برخوردار می شوید که با واسطه گوشی‌های هوشمند خود تبادلات بدون تماس از طریق خودپردازها انجام دهید. در حال حاضر برخی ابتکارات مدرن در خودپردازها پیاده شده است. برای مثال در هند عملیات بانکی خودپردازها با تشخیص هویت زیستی(biometric authentication) مثل اثرانگشت انجام می گیرد و در خودپردازهای بانک ملی قطر تشخیص هویت افراد برپایه رنگ چشم افراد انجام می گیرد. این تکنولوژی ها با حفاظت از خودپردازها در برابر هکرها به افزایش امنیت تبادلات بانکی کمک می کنند.

4-گسترش استفاده از هوش مصنوعی در راستای تقویت تجربه مشتری
آن‌چه در گذشته به عنوان یک ابزار رقابتی به شمار می‌رفت، اکنون به عنوان پدیده‌ای معمول شناخته می‌شود. برای مثال قیمت‌گذاری و راحتی در دسترسی مکانی به سرویس‌ها، دیگر به عنوان مزیت رقابتی به شمار نمی‌رود؛ زیرا تقریبا تمامی سازمان‌های مالی سنتی محصولات مشابهی از طریق کانال‌های مشابه و با همان قیمت مشابه ارائه می‌دهند.
در آینده، اساسی‌ترین وجه تمایز رقابتی برندها و پایه رشد کلی هر یک از شرکت‌ها، در تجربه‌ای خواهد بود که به مشتری ارائه می‌دهند. اساس تجربه در این نهفته است که یک بانک یا اتحادیه اعتباری با چه روشی داده‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهد و چگونه از آن‌ها برای سفارشی‌سازی و شخصی‌سازی تعاملات بهره می‌گیرد.
هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل پیشرفته ابزارهایی هستند که می‌توان از آن‌ها برای فراهم کردن یک تجربه یکپارچه و هوشمندانه به مشتری استفاده کرد. نتیجه چیزی نخواهد بود جز افزایش حس رضایت مشتری، ارتقای ارزش رابطه با او و ایجاد تمایز رقابتی در بازاری که جمعیت آن به شکل فراینده‌ای در حال رشد است.
نکته کلیدی کار عبارت است از فراهم کردن خدمات شخصی‌سازی شده در مقیاس بالا و به صورت آنی. رهبران تعامل با مشتری کلید مهیا کردن یک تجربه قوی برای مشتری را در تبدیل شدن به متصدی مدیریت روابط مالی می‌دانند. آن‌ها معتقدند که موسسات مالی باید به شکلی فعالانه، آنی و بر اساس فرصت‌ها و تهدیدهای مالی، رهنمودهای مناسبی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند.
کل فرآیند باید به شکل یکپارچه انجام شود و میزان نیاز به مداخله کاربر به حداقل‌ترین مقدار ممکن برسد. با گذشت زمان، مشتریان باید به این باور برسند که تصمیم‌ها به نفع خود آن‌ها گرفته می‌شوند و همانگونه با آن‌ها رفتار می‌شود که مشاوران مالی با برترین مراجعان خود رفتار می‌کنند.

5- تکنولوژی های پوشیدنی
تکنولوژی های پوشیدنی(Wearables) مثل ساعت‌های هوشمند حضور گسترده‌ای در عرصه بانکداری خُرد در آینده خواهند داشت. برای مثال بانک‌ها می‌توانند از فرستنده‌های بلوتوث برای ارسال پیام‌های خوش آمدید به ساعت‌های هوشمند مشتریان خود هنگامی که وارد یک شعبه یا مرکز بانک می‌شوند استفاده کنند.
عینک‌های هوشمند هم نوع دیگری از تکنولوژی‌های پوشیدنی هستند  که می‌توان کارمند  بانک را به این عینک‌ها مجهز کرد. کارمند بانک می‌تواند در حالی که  مشغول انجام امور بانکی مشتری بر روی صفحه مانیتور خود است به طور همزمان اطلاعات بانکی این فرد را با استفاده از عینک هوشمند خود مشاهده و پردازش کند.
به طور کلی تکنولوژی‌ها و ابزارهای هوشمند در حال تحول نظام بانکداری جهان هستند؛ تحولی که به سمت راحتی و آسایش بیشتر انسان برای انجام عملیات بانکی منجر می‌شود. بروز و ظهور طیف وسیعی از تکنولوژی‌های از راه  دور به شما این امکان را می‌دهند که از روی کف دست خود با بانک و حساب بانکی‌تان ارتباط برقرار کنید. شما به واسطه باکس ایمیل خود می‌توانید با شعبه بانک ارتباط برقرار کنید و بسیار سریع‌تر از زمانی که با پای خود به شعبه مراجعه کنید به تمام خدماتی که یک مشتری بانک انتظارش را دارد دسترسی پیدا نمایید.

اخبار مرتبط